Motocykle zabytkowe na targach MOTO SESSION 2013

0

Motocykle zabytkowe na ekspozycji prezentującej historię rozwoju motocykli na świecie i w Polsce, przygotowanej przez Lubelską Grupę Weterańską „Partyzant” było można zobaczyć podczas Moto Session 2013 więcej

Galeria zdjęć (kliknij tutaj)
Wycieczkę w przeszłość rozpoczęliśmy od angielskiego Lewisa z 1919 roku – najstarszego motocykla na wystawie. To przykład, jak rowery stawały się motocyklami. Następne to motocykle z lat dwudziestych i trzydziestych – to już pojazdy konstrukcyjnie dojrzałe: Ariel, BSA, NSU – to marki, które przodowały w rozwoju motocykli w tych latach okresu międzywojennego.
Tutaj też akcent polskiej myśli technicznej II RP w postaci „Sokoła” 600 RT, produkowanego w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie.

Motocykle militarne stanowiły kolejną grupę.

Ważnym okresem w dziejach świata i Polski była II Wojna Światowa. Udział w wojnie i służba w wojsku, zmieniły oblicze i zastosowanie konstruowanych motocykli. Przykładami są Sokół 600 RT – stosowany w Wojsku Polskim podczas kampanii wrześniowej, Harley-Dawidson WLA 1942 – motocykl amerykański dostarczany w ramach pomocy Lend-Lesse do Związku Sowieckiego, skąd trafił do jednostki I Armii WP, DKW RT 125 – pojazd łącznikowy w armii niemieckiej, BSA M20 – jeden z podstawowych motocykli armii brytyjskiej i jednostek polskich na zachodzie.
Motocykle powojenne w służbie wojskowej to Condor 250 – rzadko spotykany w Polsce motocykl produkowany dla armii szwajcarskiej, Ural M 62 „Irbit”, KMZ K-750 i Iż-49 – to radzieckie motocykle wojska i milicji.

Motocykle z lat 1950-1980 to kolejny etap podróży w czasie.

To motocykle produkowane od początkowych lat odbudowy przemysłu po wojnie, po dynamiczny rozwój produkcji motocykli w latach 60-tych i po schyłek tej produkcji w Polsce w 1985 r.
Pierwsze motocykle czasów PRL, to konstrukcje proste i niejednokrotnie o przestarzałych rozwiązaniach konstrukcyjnych, np. SHL M04. Kolejne lata to kultowe WFM M06 i SHL M11 oraz jedyny polski czterosuw Junak M 10. W tym czasie w użytku, oprócz krajowych, były motocykle z importu, głównie z Krajów Demokracji Ludowej (KDL). Jako przykłady zaprezentujemy czeską Jawę, węgierską – Pannonię, niemiecką – MZ BK350 oraz radzieckiego Iża 56.
Polska, w tym okresie, była największym producentem motocykli w Europie.
Schyłek popularności motocykla, jako środka codziennego transportu, to koniec lat 70-tych, gdy samochody stały się bardziej dostępne dla społeczeństwa.

W 1985 roku zaprzestano produkcji motocykli w Polsce.

Skutery i motorowery z okresu PRL-u również znalazły swoje miejsce na ekspozycji.

Ważnym elementem uzupełniającym historię motocykli stanowią mopedy, motorowery oraz skutery, stosowane jako sprzęt rekreacyjny i codziennego użytku. Dumnie prezentował się polski skuter Osa na tle niemieckiego Trolla, kultowy Komar, czy przypominające dzieciństwo Romety. Motocyklizm to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie! Wystawa miała za zadanie przybliżyć wszystko to, co jest związane z motocyklizmem. Dlatego członkowie Stowarzyszenia oraz modelki z Zespołu Szkół Odzieżowo-Włókienniczych im. Wł. Reymonta w Lublinie, zaprezentowały się w stylizacji i strojach zgodnych z epoką danego modułu ekspozycji motocykli.

Oprac. na podstawie materiałów prasowych.
Fot. Redakcja.

Share.

About Author

Leave A Reply